Acesta a fost principalul mesaj pe care l-a transmis psihologul Crina CIHODARU studenților din anul trei, de la Facultatea de Psihologie, Științele Educației și Asistență Socială, specializarea Psihologie. Pe 12 noiembrie 2021 studenții au avut loc de o întâlnire practică, online, pe tema „Intervenția logopedică la copilul neurotipic și la copilul cu cerințe educaționale speciale. Pregătirea pentru debutul școlarității”.
Întâlnirea s-a axat pe un subiect importat pentru cei care doresc să urmeze un astfel de parcurs profesional in calitate de psiholog, respectiv cel al învățământului special integrat. „În tot ceea ce facem trebuie sa dam dovadă de flexibilitate. În cei 40 de ani am realizat că nu este suficient să am o singură specializare în psihologie. După această vârstă am inceput o a doua viață profesională. Există o diferență majoră între a deveni profesor, care lucrează cu copiii, și între a deveni psiholog. Pentru a fi cadru didactic psihopedagog nu necesită, deocamdata, sa fii acreditat în colegiul psihologilor”.
De asemenea, psihologul Crina Cihodari le-a explicat studenților și ce inseamna copii cu nevoi speciale. „Sunt copiii certificati cu niste documente. Nu vom spune ca avem in fata noastra un copil cu nevoie speciale daca nu este certifcat de o comisie abilitata. Si acest demers pornește de la școala, care semnalează părinții copiilor că este necesar să fie evaluat de o echipă, formată dintr-un medic psihiatru, un psiholog clinician. În urma acestei evaluări se eliberează un certificat de orientare”. Psihologul le-a prezentat studenților și situația privind copiii care provin din centrele de plasament. „Cea mai evidentă categorie este cea a copiilor care se află în regim de plasament familial. Până la momentul luării lor în plasament copiii au reprezent niște obiecte și e trist sa ne exprimăm așa. Nici măcar nevoile lor de bază nu au fost satisfacute, iar educatia este inexistenta. Situatia lor precară, bagajul genetic nu îi sprijină, iar substimularea este un factor important care îi face pe copii să înregistreze un decalaj important între vârsta lui cronologică și cea psihica. Pe lângă substimulare mai avem de a face și cu subdezvoltare emotionala. Daca copilul este privat de afectivitate este privat de dezvoltare cognitivă”, a conchis Crina Cihodaru.
Întâlnirea a avut loc online, în cadrul activităților Centrului de Parteneriate pentru Angajare si Consiliere, CPAC organizate prin intermediul proiectului ASPIR – Angajarea studenților prin Parteneriate Inovative Regionale, implementat de Centrul de Dezvoltare Socială T&CO, în parteneriat cu Fundația Alături de Voi România, în perioada 24 septembrie 2020 – 23 septembrie 2022, co-finanțat prin Programul Operațional Sectorial Capital Uman 2014 – 2020, număr contract POCU/626/6/13/130351.